Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen.
Alle browsers ondersteunen de website en het klantenportaal Mijn Warmte. Werk je met een verouderde browser zoals Internet Explorer versie 8, 9 of 10? Update dan eerst je browser zodat je toegang krijgt tot de website en Mijn Warmte.
Momenteel is de website en warmteportal alleen beschikbaar in het Nederlands.
Je kunt je aanmelden op Mijn Warmte als jouw woning aangesloten is op het warmtenet van de gemeente Eindhoven. (postcodecheck)
Kies dan voor optie ‘Eerste keer? Registreer hier’. Je ontvangt dan een e-mail met een activatielink. Hierna kun je jouw wachtwoord instellen en inloggen via het startscherm.
Als het niet lukt om in te loggen op jouw account op Mijn Warmte kan dat twee oorzaken hebben:
Lukt het stappen nog steeds niet om in te loggen op jouw account? Neem dan contact op met onze klantenservice via 085-2734500.
Benieuwd of jouw voorschot toereikend is? Of juist te hoog? Via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte geef je – het liefst op regelmatige basis – jouw huidige meterstand door en ontvang je een bijpassend voorschotadvies. Zo houd je het hele jaar door inzicht in jouw verbruik en pas je, als je dat wilt, jouw voorschot daarop aan. Op die manier voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.
Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte. Daarvoor heb je een account nodig.
Nadat je een account hebt aangemaakt, ontvang je van ons een bevestigingsmail. Ontvang je geen e-mail? Dat kan aan de volgende oorzaken liggen:
Jouw spamfilter houdt onze bevestigingsmail tegen. Controleer je spambox en gebruik de gegevens in de bevestigings e-mail om de registratie te voltooien. Voeg vervolgens ons e-mailadres toe aan jouw contacten.
Je gaf een ander e-mailadres in of maakte een typefoutje. Hierdoor is de bevestigingsmail met jouw wachtwoord niet naar jouw e-mailadres gestuurd. Neem telefonisch contact op met onze klantenservice om na te gaan wat er misging. Onze medewerkers zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur via 085-2734500.
Warmte-Eindhoven neemt jouw meterstand op vaste momenten op. Als je zelf jouw meterstand regelmatig doorgeeft via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte krijg je een scherper inzicht in jouw verbruik. Ook kunnen wij jouw toekomstige voorschot dan nog nauwkeuriger berekenen.
Klik op 'gebruikersnaam of wachtwoord vergeten'. Op deze manier kun je een nieuw wachtwoord aanvragen.
Grote kans dat je nog met een verouderde browser werkt (Safari, Chrome, Internet explorer). Update de door jou gebruikte browser naar de nieuwste versie. Hoogstwaarschijnlijk is het probleem daarmee opgelost. Mocht je hierna toch nog problemen ondervinden dan kun je het beste even contact opnemen met onze servicedesk.
Via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte kun je jouw voorschot een keer per jaar met maximaal 10 procent verlagen en tot 100 procent verhogen. Je kunt jouw voorschot aanpassen onderaan de pagina door 'check mijn voorschot' te selecteren Door het invoeren van jouw meterstand krijg je een nieuw voorschotadvies te zien. Je kiest dan voor 'voorschot volgen' of 'ander voorschot doorgeven'. Wanneer je jouw voorschot wilt wijzigen, kies je voor ‘ander voorschot doorgeven’. Voor eventuele ondersteuning of toelichting kun je uiteraard ook contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734500.
Wie een account aanmaakt in ons online klantenportal Mijn Warmte, kan online diverse zaken inzien, aanpassen en doorgeven. Via jouw account op Mijn Warmte kun je o.a. de meterstand doorgeven, jouw betaalwijze veranderen, facturen inzien, en jouw persoonsgegevens veranderen. De opties zijn niet voor iedereen hetzelfde.
Dat kan heel eenvoudig via Verhuizing doorgeven op ons online klantenportal Mijn Warmte. In slechts enkele stappen geef je jouw verhuizing aan ons door.
De nieuwe bewoner ontvangt een welkomstbrief met relevante informatie.
Wil je graag een wijziging doorgeven in jouw rekeningnummer of de wijze van betalen? Dat doe je eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte.
Ja, dat kan. Bij Tarieven op ons online klantenportal Mijn Warmte zie je in een oogopslag welke tarieven we in rekening brengen.
Klik na het inloggen op ‘Mijn verbruik’ en scrol dan naar onder. Klik hierna op ‘Check mijn voorschot’, voer de meterstand in en klik op ‘Check’.
Wanneer je geen optie ziet om de meterstand in te voeren, dan komt dit omdat je de jaarafrekening deze maand of volgende maand ontvangt. Het is in dat geval niet mogelijk om jouw voorschotbedrag te wijzigen. Deze wordt automatisch door ons berekend op jouw jaarafrekening.
Nee, je hoeft het advies niet op te volgen, maar het is wel verstandig om te doen. Zo voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening. Als je jouw voorschot aanpast, gaat dat in vanaf de eerstvolgende maand.
Je kunt jouw facturen niet downloaden via Mijn Warmte wanneer je gebruik maakt van Internet Explorer of Microsoft Edge als webbrowser. Probeer het daarom via een andere webbrowser. Lukt het alsnog niet? Dan horen wij graag van je.
Je kunt maximaal om de 15 dagen een meterstand invoeren bij Mijn verbruik op Mijn Warmte. Ons advies is om een keer in de twee maanden jouw meterstand in te voeren. Zo voorkomen we samen verrassingen op jouw jaarafrekening.
Als jouw meterstand niet geaccepteerd wordt in Mijn verbruik op Mijn Warmte ontvangen wij automatisch een melding daarvan. Wij controleren de door jou doorgegeven meterstand handmatig en voegen deze alsnog toe. Als we nog vragen hebben, nemen wij contact met jou op.
Dat kan inderdaad voorkomen als wij een tijdje geen meterstanden van jou ontvingen. Wij berekenen het verbruik in de maanden na de laatste daadwerkelijke meterstand op basis van het historisch verbruik en de buitentemperatuur. Dat zijn natuurlijk aannames. Hoe vaker jij jouw meterstand doorgeeft, hoe realistischer en nauwkeuriger de grafiek is. De Eindafrekening is echter altijd op basis van het werkelijk gemeten verbruik door uitlezing van de warmtemeter.
Bij Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte wijzig je snel en gemakkelijk gegevens zoals jouw telefoonnummer en e-mailadres.
Bij Mijn financiën op ons online klantenportal Mijn Warmte vind je een duidelijk overzicht van uw facturen en betalingen. Je ziet welke facturen in rekening zijn gebracht en welke wel of nog niet voldaan zijn.
Bij Mijn financiën op ons online klantenportal Mijn Warmte vind je rond mei jouw jaarafrekening. Als je hier vragen over hebt kun je contact opnemen met de klantenservice.
Op jouw afleverset bevindt zich een geijkte warmtemeter, hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien. De handleiding van jouw warmtemeter kun je vinden onder < downloads.
Benieuwd of jouw voorschot toereikend is? Of juist te hoog? Via Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte geef je – het liefst op regelmatige basis – jouw huidige meterstand door en ontvang je een bijpassend voorschotadvies. Zo houd je het hele jaar door inzicht in jouw verbruik en pas je, als je dat wilt, jouw voorschot daarop aan. Op die manier voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.
Je kunt jouw meterstanden doorgeven via Mijn verbruik in Mijn Warmte . Daarvoor heb je een account nodig.
Het is wettelijk geregeld dat een gebruiker zich kan laten afsluiten. Je moet daarbij wel rekening houden met de verplichting in de gemeentelijke bouwvergunning om te zorgen voor een duurzaam alternatief. Houd wel rekening met de vergoeding die in rekening gebracht wordt voor een veilige afsluiting van het Warmtenet.
We berekenen jouw voorschot door de vaste kosten en het verwachte warmteverbruik voor het huidige stookseizoen bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal maanden voor je jouw jaarafrekening ontvangt. Daarbij houden we rekening met onder meer de grootte van jouw woning, de verwachte buitentemperatuur en het historisch verbruik.
Loop je tegen financiële problemen aan en blijkt een betalingsregeling met ons jou niet vooruit te helpen? Dan raden wij je aan om contact op te nemen met de schuldhulpverlening.
Als jouw voorschot is verhoogd, kan dat liggen aan:
Als jouw voorschot verlaagd is, kan dat komen door:
Ja. Log in op ons online klantenportal Mijn Warmte en kies in het linker menu voor Mijn financiën.
Je betaalt maandelijks een voorschot en eenmaal per jaar ontvang je een jaarafrekening. Op de jaarafrekening zie je de werkelijke totale kosten vergeleken met het totaalbedrag van de betaalde voorschotten. Door verschillende oorzaken kan het voorkomen dat je geld terugkrijgt of moet bijbetalen op jouw jaarafrekening. Hieronder geven we enkele mogelijke oorzaken daarvoor.
Je krijgt geld terug:
Je moet bijbetalen:
In Mijn verbruik op ons online klantenportal Mijn Warmte controleer je of jouw energieverbruik nog overeenkomt met jouw voorschot. Zo voorkom je verrassingen op jouw jaarafrekening.
Ga naar ons online klantenportal Mijn Warmte en log in. Klik in het linker menu op Mijn financiën. Hier vind je alle facturen van uw aansluiting. De jaarafrekening open je door op het pdf-bestand te klikken.
De kosten voor onderhoud en reparaties aan onze installatie voor warmtelevering (incl. warm tapwater) zijn verwerkt in het maandelijkse tarief. Dit betekent dat je geen separate facturen ontvangt als een monteur bij jou werkzaamheden komt verrichten aan onze warmte installatie.
Wij zijn verantwoordelijk voor alle voorzieningen tot en met de warmteset in jouw woning. Als je problemen hebt met jouw binneninstallatie neem dan contact op met jouw installatiebedrijf.
Technische vragen
Op jouw afleverset bevindt zich een warmtemeter. Hierop kun je de afgenomen hoeveelheid warmte zien.
Warmte Eindhoven leest jouw meterstanden minstens een keer per jaar uit. Dit doen wij ongeveer een maand voordat je de jaarafrekening ontvangt. De meterstanden die wij hebben uitgelezen, kun je inzien via Mijn Warmte.
Als het buiten heel koud is, is het belangrijk dat je alle radiatoren opent, ook in ruimtes waar je niet (veel) komt. Zo verdrijf je de koude uit muren en vloeren. Als niet alle radiatoren warm worden, ligt dit waarschijnlijk aan jouw binneninstallatie. Dan is het belangrijk om contact op te nemen met jouw installateur of verhuurder.
De eigenaar van een woning heeft een aansluitings- en leveringsovereenkomst. De eigenaar blijft dan ook verantwoordelijk voor de aansluiting en eventuele aanpassingen.
Ben je huurder dan heb je een overeenkomst voor warmtelevering met de bijbehorende rechten en plichten.
De afleverset is de installatie in jouw woning die ervoor zorgt dat de warmte van ons warmtenet de warmte-installatie in jouw huis kan bereiken. Ook het warme tapwater komt hier vandaan.
De afleverset is het geheel van (flexibele aansluit)leidingen, afsluiters, inlaatcombinatie, kogelkranen, aansluitbeugel, warmtewisselaar, filter en drukverschilregelaar. De warmtemeter maakt onderdeel uit van de warmte-afleverset.
De afleverset is eigendom van de gemeente Eindhoven.
Nee, je kunt geen eigenaar worden van de afleverset.
Draai de kraan van de radiator helemaal open. Als dit niet helpt, kun je nagaan of de radiator warm wordt als je alle andere radiatoren in huis dichtdraait. Is de radiator na vijf minuten nog niet op temperatuur? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder.
Ga na of alle radiatoren opengedraaid zijn, de afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen), en of de kamerthermostaat aanstaat en hoog genoeg ingesteld is. Is jouw kamerthermostaat defect? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Doet de thermostaat het wel? Je kunt de storing doorgeven via 085-2734545.
Het uitlezen gaat automatisch. Wie wil nagaan of wij een goede meterstand hebben uitgelezen, doet dat eenvoudig aan de hand van zijn jaarafrekening. De meterstand die daarop staat, is meestal maximaal een maand oud en kan dus niet ver afliggen van jouw huidige meterstand.
Draai alle afsluiters dicht (laat de hendels van de leiding af wijzen) en bel ons storingsnummer: 085-2734545.
Ja, je kunt een controle aanvragen op basis van ‘kosten van ongelijk’. Dat houdt in dat als de conclusie is dat jouw warmtemeter niet goed werkt, wij de kosten van de controle op ons nemen. Natuurlijk corrigeren we ook het verbruik dat we volgens de gevonden afwijking te veel of te weinig in rekening hebben gebracht. Als blijkt dat jouw warmtemeter wel goed werkt, zijn de kosten voor jouw rekening. Een controle kost € 55 per uur (exclusief btw) en duurt twee uur.
Actuele storingen
Controleer of het geluid uit de afleverset komt door alle afsluiters te sluiten. Dan stroomt er geen water meer door de set. Houdt het geluid nu op? Dat bevindt de oorzaak zich in de afleverset. Je kunt dan contact opnemen met onze storingsdienst op 085-2734545. Stopt het geluid niet? Dan zit de oorzaak waarschijnlijk niet in de afleverset. Probeer te achterhalen wat dan de geluidsbron is.
Ga alle kranen na. Komt er uit andere kranen wel warm water? Dan kan jouw installateur je helpen. Als geen enkele kraan warm water geeft ga dan na of alle afsluiters van de afleverset openstaan. Controleer vervolgens of de verwarming het wel doet. Draai daarbij alle radiatoren open en zorg dat de verwarming actief verwarmt. Gebeurt er niets stel ons dan op de hoogte van de storing via 085-2734545.
De hoeveelheid warm kraanwater is begrensd in jouw afleverset. Doet dit probleem zich pas sinds kort voor? Neem dan contact op met de storingsdienst. Wil je beschikking hebben over meer water? Dan kun je contact opnemen met onze klantenservice via 085-2734500 en de watercapaciteit laten vergroten.
Draai alle afsluiters dicht (laat de hendels van de leiding af wijzen) en bel ons storingsnummer: 085-2734545.
Hoor je een borrelend geluid in jouw leidingen en/of radiatoren? Dan zit er te veel lucht in jouw verwarmingssysteem. Het ontluchten van jouw verwarming doe je eenvoudig zelf met een ontluchtingssleuteltje. Maakt jouw verwarming andere geluiden? Geef dat dan door aan jouw installateur of verhuurder.
De regeling schrijft een vergoeding toe aan klanten die een langdurige onaangekondigde storing ondervonden. Deze regeling kun je hier inzien en downloaden.
In de Compensatie en terugbetalingsregeling lees je alles over jouw rechten bij een niet gemelde langdurige onderbreking van de warmtelevering.
Voor een snelle oplossing is het allereerst belangrijk om te weten waar de storing vandaan komt. Kijk hiervoor op onze storingspagina.
In de Compensatie en terugbetalingsregeling lees je alles over jouw rechten bij een niet gemelde langdurige onderbreking van de warmtelevering.
Op onze storingspagina kunt u lezen wanneer wij het onderhoud verzorgen en wanneer je jouw eigen installateur moet bellen. De afleverset is van ons, de binneninstallatie is van de eigenaar van de woning. Voor huurwoningen is dat de verhuurder. Weet je zeker dat de storing in de installatie van ons zit? Bel dan ons storingsnummer: 085-2734545.
De vergoeding volgens de compensatieregeling geldt alleen voor die aansluitingen die gereguleerd zijn binnen de warmtewet. Dit betekent dat hij van toepassing is op aansluitingen van < 100 kW. Dat zijn huishoudelijke en klein-zakelijke aansluitingen.
Als er een collectieve storing bij ons bekend is, melden wij dit op onze storingspagina.
In de Compensatie en terugbetalingsregeling lees je alles over jouw rechten bij een niet gemelde langdurige onderbreking van de warmtelevering.
Als jouw afleverset een stekker heeft en dus elektrisch gevoed wordt, kun je de set resetten door de stekker tien seconden uit het stopcontact te halen. Helpt dit niet? Bel dan met ons storingsnummer: 085-2734545.
Tijdens werkzaamheden is het soms noodzakelijk om een of meer afsluiters van jouw afleverset dicht te draaien. Controleer daarom of alle afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen). Staan ze open en heb je nog steeds geen verwarming?, Je kunt ons storingsnummer 085-2734545 bellen.
Het ontwerp van jouw binneninstallatie is bepalend voor de temperaturen waarmee het water de radiatoren binnenkomt en uitgaat. Vragen hierover stel je dus het beste aan jouw installateur of verhuurder.
Draai de kraan van de radiator helemaal open. Als dit niet helpt, kun je nagaan of de radiator warm wordt als je alle andere radiatoren in huis dichtdraait. Is de radiator na vijf minuten nog niet op temperatuur? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder.
Ga na of alle radiatoren opengedraaid zijn, de afsluiters van de afleverset openstaan (en in de richting van de leiding wijzen), en of de kamerthermostaat aanstaat en hoog genoeg ingesteld is. Is jouw kamerthermostaat defect? Neem dan contact op met jouw installateur of verhuurder. Doet de thermostaat het wel? Als jij eigenaar bent van de set, kun je contact opnemen met jouw installateur. Als Warmte-Eindhoven eigenaar is, kun je de storing doorgeven via 085-2734545.
De kamerthermostaat is geen onderdeel van onze installatie. De eigenaar/huurder zorgt voor de reparatie of vervanging van de thermostaat.
Er wordt warmte geleverd aan jouw woning, maar mogelijk zit er een storing in de afleverset. Je kunt de storing doorgeven via 085-2734545. Als je de woning huurt, moet je jouw verhuurder op de hoogte stellen van de storing.
Sinds kort bieden we jou als klant de mogelijkheid om je facturen digitaal te ontvangen en te betalen. Kies je voor digitale facturatie, dan verzenden wij jouw facturen – zoals voorschotfacturen en/of jaarafrekeningen – per e-mail. Jouw facturen worden ook op ons online klantenportal Mijn Warmte bewaard. Zo kun je je factuur gemakkelijk raadplegen.
Duurzaamheid is een onderwerp waar Warmtenet Eindhoven veel aandacht aan besteedt. Daarom versturen we onze facturen graag zoveel mogelijk digitaal. Door je factuur per e-mail in plaats van per post te versturen, kunnen we samen het papierverbruik verminderen en zo het milieu ontzien. We merken dat steeds meer klanten de voorkeur hebben om hun factuur digitaal te ontvangen. We zijn blij dat we op deze manier kunnen voldoen aan de wens van onze klanten.
Nee, door de overstap naar digitaal factureren zullen wij jouw betaalwijze (automatische incasso/overschrijving) niet veranderen. Wij wijzigen enkel de wijze waarop je je factuur ontvangt.
Wil je graag de wijze van betalen wijzigen? Dat kan heel eenvoudig via Mijn gegevens op ons online klantenportal Mijn Warmte.
Heb je liever dat wij het voor je doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@warmte-eindhoven.nl of bel ons via 085-2734500 .
Je kunt je facturen per e-mail of per post ontvangen. Wil je de wijze waarop je facturen ontvangt wijzigen? Dan kun je dat eenvoudig doen via ons klantenportaal Mijn Warmte:
Heb je liever dat wij het voor je doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@warmte-eindhoven.nl of bel ons via 085-2734500.
Ja. Wij gebruiken jouw communicatievoorkeur alleen voor de verzendwijze van facturen.
Nee, want de communicatievoorkeur geldt alleen voor de verzendwijze van facturen. Overige berichten zoals bijvoorbeeld een betalingsherinnering ontvang je per post.
Mocht je graag je facturen op een ander e-mailadres willen ontvangen, dan kun je dit op twee manieren aan ons doorgeven:
Wijzig je e-mailadres op het klantenportal Mijn Warmte:
Heb je liever dat wij het voor jee doen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@warmte-eindhoven.nl of bel ons via 085-2734500.
Zodra je je communicatievoorkeur hebt aangepast, wordt deze doorgevoerd in onze administratie. Pas je voor het einde van de maand je communicatievoorkeur aan, dan krijg je in de daaropvolgende maand de factuur via het door jou gekozen kanaal.
Geen probleem. Je kunt op meerdere manieren je factuur verkrijgen:
Gebruik je Mijn Warmte niet? Of heb je liever dat wij jou de factuur nog een keer toesturen? Neem dan per e-mail contact op met onze klantenservice via klantenservice@warmte-eindhoven.nl of bel ons via 085-2734500.
Als je ervoor koos om de facturen per post te ontvangen en handmatig te betalen, betaal je per factuur € 1,00 service- en administratiekosten. De kosten bestaan uit een brief, envelop, portokosten en de kosten voor de verwerking van de betaling door de bank. Wist je dat je korting kunt krijgen op deze kosten? Hoe hoog die korting is, bepaal je zelf. Dat hangt namelijk af van de manier waarop je de facturen wilt ontvangen en betalen.
Wil je graag op een andere manier de facturen ontvangen en betalen? Dat pas je snel en eenvoudig aan in je account op mijnwarmte. Je kunt een wijziging ook doorgeven via onze klantenservice.
Tot februari 2019 bedroegen de service- en administratiekosten € 2,42 per factuur. Afhankelijk van de manier waarop je de factuur wilde ontvangen en betalen, kon gemeente Eindhoven daarop korting geven. Door processen te automatiseren zakte het basistarief voor service- en administratiekosten tot € 1,00 per factuur. Ook op dit basistarief kunnen we korting geven. Hoeveel? Dat bepaal je zelf.
Dat betekent dat je in 2022 ook meer gaat betalen voor warmte. Helaas weten we op dit moment nog niet hoeveel. Eind december stelt de ACM de maximumprijs vast voor het leveren van warmte en mede op basis daarvan berekenen wij onze tarieven voor 2022.
Per 1 januari 2022
Vanaf 1 januari kun je je nieuwe tarieven inzien door in te loggen op je persoonlijke pagina in mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl. Heb je nog geen account? Dan kun je deze aanmaken met het e-mailadres dat bekend is in onze administratie. Het tarievenblad met de tarieven voor 2022 vind je dan ook op onze website. Deze wordt in de eerste week van januari online gezet. Uiteraard staan ook onze medewerkers van de klantenservice voor je klaar. Je bereikt ons via 085-2734500.
Nee, de warmtetarieven wijzigen per 1 januari 2022. Het is wel verstandig om je voorschot nu al te verhogen om de impact op je volgende jaarafrekening te beperken. We kunnen nog geen gericht advies geven naar welk bedrag je het voorschot moet veranderen, omdat de tarieven voor 2022 nog niet bekend zijn. Mocht je je voorschot verhogen en achteraf blijkt dat je teveel hebt betaald, dan krijg je het verschil terug op je volgende jaarafrekening. Met hoeveel je het voorschot eventueel nu al verhoogt is een eigen keuze. Het verhogen van je voorschot kun je zelf doen via mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl, of door contact op te nemen met onze klantenservice.
Zoals aangegeven, is het verstandig om je voorschot nu al te verhogen om de impact op je volgende jaarafrekening te beperken. We kunnen nog geen gericht advies geven naar welk bedrag je het voorschot moet veranderen, omdat de tarieven voor 2022 nog niet bekend zijn. Mocht je je voorschot verhogen en achteraf blijkt dat je teveel hebt betaald, dan krijg je het verschil terug op je volgende jaarafrekening. Met hoeveel je het voorschot eventueel nu al verhoogt is een eigen keuze. Het verhogen van je voorschot kun je zelf doen via mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl, of door contact op te nemen met onze klantenservice.
Daarnaast adviseren we ook om in januari 2022 een voorschotcheck te doen gebaseerd op de nieuwe tarieven. We zullen je hier nog aan herinneren. Dit doe je door dan je meterstand aan ons door te geven. Op basis van die meterstand kunnen we een herberekening maken. Dit kun je zelf doen via mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl, of door contact op te nemen met onze klantenservice. In de herberekening houden we dan ook rekening met de voorschotten die je tot en met december 2021 al hebt betaald en met je actuele en nog te verwachten verbruik tot je volgende jaarafrekening.
Dit is niet mogelijk. Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht. De maximumprijzen voor deze warmtetarieven worden door de ACM vastgesteld. Wij volgen niet vanzelfsprekend het maximumtarief dat door de ACM wordt bepaald. Zo ben je gegarandeerd dat je het hele jaar hetzelfde tarief betaalt. Ook als de gasprijs gedurende het jaar stijgt, behoud je je tarief. Wij doen ons best om onze tarieven ook in 2022 onder het maximumtarief te houden om warmte zo betaalbaar mogelijk te houden.
De ACM stelt ieder jaar de maximumprijs vast voor het leveren van warmte. Dit doen ze, omdat je niet kunnen overstappen naar een andere leverancier. Dat heeft te maken met het ‘Niet Meer-Dan-Anders’-principe, bedacht om jou als consument te beschermen, zodat je op het warmtenet niet meer betaalt dan wanneer je gas had gehad. Je betaalt één jaar dezelfde tarieven. Deze worden per 1 januari mede op basis van de tarieven van de ACM aangepast en gelden dan weer één jaar. Tussendoor wijzigt dit tarief dus niet.
Voor de warmtetarieven voor huishoudelijke verbruikers geldt het ‘Niet Meer Dan Anders principe’. Dit houdt in, dat klanten gemiddeld niet meer betalen voor warmte dan een huishouden met een gasaansluiting. Het principe wordt toegepast voor de berekening van de vaste kosten en de variabele kosten. De opbouw van het tarief en de verschillende onderdelen hierin, kunt u terugvinden op https://www.warmte-eindhoven.nl/klantenservice/downloads.
Het warmtetarief is volgens de Warmtewet gebaseerd op het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe. Dat houdt in dat het maximum leveringstarief voor warmte niet hoger mag zijn dan de kosten die een gemiddelde verbruiker zou maken voor het verkrijgen van dezelfde hoeveelheid warmte bij het gebruik van gas. In voorgaande jaren hebben we onze tarieven onder het maximumtarief van de ACM (toezichthouder Autoriteit Consument & Markt) kunnen houden. Door de stijgende gasprijs en het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe gaat het tarief voor warmte omhoog in 2022.
De wetgever heeft in de concept ‘Wet Collectieve Warmte’ aangegeven dat het ‘Niet Meer Dan Anders’-principe in stappen zal worden losgelaten en dat in ongeveer 2028 wordt aangestuurd op een Kost Prijs Plus-model. Wij ondersteunen deze ontwikkeling.
Nee, ook warmtebedrijven worden geconfronteerd met directe en indirecte kosten als gevolg van o.a. de stijging van de verschillende (energie)prijzen. Zoals elektriciteit, aardgas (t.b.v. levering van warmte gedurende groot onderhoud) en Biomassa.
Nee. Eenmaal per jaar, op 1 januari, wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht. De maximumprijzen voor deze warmtetarieven worden door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vastgesteld. Wij volgen niet vanzelfsprekend het maximumtarief dat door de ACM wordt bepaald. Zo ben je gegarandeerd dat je het hele jaar hetzelfde tarief betaalt. Ook als de gasprijs gedurende het jaar stijgt, behoud je je tarief. Wij doen ons best om onze tarieven ook in 2022 onder het maximumtarief te houden om warmte zo betaalbaar mogelijk te houden.
Dat is niet zo. Alle warmtebedrijven in Nederland hanteren in 2021 een tarief dat 6-12% lager is dan het maximumtarief en daarmee de kosten die men gemiddeld zou maken in geval van benutting van aardgas.
Helaas kunnen we hier nu geen uitspraken over doen omdat we dat niet kunnen voorspellen. De prijzen voor energie zijn afhankelijk van verschillende factoren. Wanneer we een strenge winter krijgen en we meer energie nodig hebben voor het verwarmen van onze huizen, zullen de prijzen verder stijgen. Of krijgen we te maken met een zachte winter waardoor de prijzen kunnen dalen? Dit weten we nog niet. Ook de beschikbare hoeveelheid gas vanuit Rusland speelt een belangrijke rol in de hoogte van energieprijzen. Als er minder gas beschikbaar is, kunnen de prijzen ook verder stijgen. Op dit moment zijn dit onzekere factoren waarvan niemand weet hoe ze zullen uitpakken.
We denken graag met je mee, om toch te besparen in je kosten.
Kijk voor bespaartips naar: https://regionaalenergieloket.nl/eindhoven
Daarnaast adviseren wij je, om gedurende het jaar regelmatig je meterstanden door te geven via Mijn Warmte. Je ontvangt dan direct een passend voorschotadvies gebaseerd op je verbruik. Zo heb je inzicht in je warmteverbruik en kun je indien nodig tijdig maatregelen treffen.
Ter compensatie van de gestegen energieprijzen heeft de overheid besloten om het btw-tarief op energie tijdelijk te verlagen van 21% naar 9%. Op deze manier worden de energiekosten voor huishoudens enigszins gedempt. Deze verlaging gaat in per 1 juli 2022 en geldt tot en met 31 december 2022.
De tijdelijke btw-verlaging van 21% naar 9% geldt van 1 juli 2022 tot en met 31 december 2022.
In de meeste gevallen wel. Je ontvangt van ons een brief of e-mail waarin we uitleggen wat er met je voorschot gebeurt. In de standaard situatie blijft je voorschot exclusief btw hetzelfde, maar vanwege het verlaagde btw-tarief wordt het voorschot inclusief btw lager. Met ingang van 1 juli 2022 ontvang je van ons (voorschot)facturen waarop het lagere btw-tarief van toepassing is. Betaal je via automatische incasso? Dan schrijven we vanaf juli een lager bedrag af van je bankrekening. Betaal je handmatig? Dan zie je in juli op je factuur het gewijzigde voorschotbedrag terug. Uiteraard kun je je gewijzigde voorschot vanaf 1 juli ook online inzien via www.mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl.
Voor een aantal klanten blijft het voorschot ongewijzigd. Indien dit op jou van toepassing is ontvang je hierover persoonlijk bericht van Warmtenet Eindhoven.
Zodra het btw-tarief weer naar 21% gaat, dus met ingang van januari 2023, passen we jouw voorschot hier ook weer op aan. Je ontvangt ook dan weer een persoonlijk bericht van Warmtenet Eindhoven waarin we uitleggen wat dit voor jou betekent.
Dit is wenselijk. Op basis van deze gegevens verrekent Warmtenet Eindhoven jouw warmteverbruik en vaste kosten tegen 9% btw over deze periode.
Als het niet mogelijk is om jouw meterstanden aan ons door te geven, berekenen wij die voor jou. We kunnen dit nauwkeurig berekenen op basis van de meest recente meterstanden die wij van jou in onze administratie hebben.
Om te voorkomen dat er lange wachtrijen ontstaan bij onze klantenservice vragen we je vriendelijk om je meterstand online door te geven via www.mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl.
Ja op je jaarafrekening kun je zien welk percentage btw gebruikt is in welke periode. Je zult dan een splitsing zien op 1 juli 2022. Net als bij de jaarlijkse splitsing op 1 januari wanneer de tarieven wijzigen.
Je kunt je voorschot via www.mijnwarmte.warmte-eindhoven.nl of onze klantenservice weer aanpassen naar het oude bedrag. Dit kan vanaf 1 juli. Wanneer je deze wijziging voor 5 juli doorgeeft gaat het in de maand juli nog in. Alle wijzigen na 5 juli gaan per augustus in.
De verlaging geldt voor alle producten op je voorschotfactuur.
Alle huishoudens in Nederland krijgen over 2022 een vergoeding in de vorm van een verlaging van de energiebelasting.